Jakie są zezwolenia na sprzedaż alkoholu?
Są trzy rodzaje zezwoleń (w zależności od mocy alkoholu):
Chcąc mieć w ofercie sklepu wszystkie rodzaje alkoholi, należy złożyć wniosek na trzy zezwolenia.
Kiedy trzeba informować o sprzedanym alkoholu?
Co roku, do 31 stycznia, należy złożyć oświadczenie o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w poprzednim roku. Na podstawie tego oświadczenia oblicza się i wpłaca co roku opłatę za korzystanie z zezwolenia.
Jak zrezygnować z zezwolenia?
W celu rezygnacji ze sprzedaży alkoholu przed terminem upływu ważności zezwolenia, na przykład w związku z likwidacją sklepu, należy poinformować o tym urząd w terminie 14 dni od zmiany stanu faktycznego.
Co w przypadku zawieszenia działalności?
Chcąc zawiesić działalność mając ważne zezwolenie na sprzedaż alkoholu należy pamiętać, że zawieszenie nie powoduje automatycznie jego wygaśnięcia. Oznacza to, że w trakcie zawieszenia należy wypełniać wszystkie obowiązki związane z posiadaniem pozwolenia, czyli składać oświadczenia o sprzedaży alkoholu w roku poprzednim oraz dokonywać opłat za korzystanie z zezwolenia. Można jednak zgłosić wniosek o rezygnację z zezwolenia w związku z zawieszeniem
Wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych:
W Urzędzie Gminy należy złożyć wniosek o zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych. Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wydaję opinię o lokalizacji punktu sprzedaży. Jeżeli wniosek jest poprawny, lokalizacja punktu sprzedaży jest odpowiednia i dokonano opłaty, Urząd wydaje zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych.
Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych wydawane są na:
Jaka jest opłata za zezwolenie?
Wysokość opłat zależy od rodzaju sprzedawanego alkoholu:
1. Napoje alkoholowe do 4,5% alkoholu oraz piwo i napoje od 4,5% do 18% alkoholu (bez piwa):
2. Napoje alkoholowe powyżej 18% alkoholu:
Jaka jest opłata za zezwolenie składane w trakcie roku?
W przypadku występowania o kolejne zezwolenie opłata jest naliczana na podstawie wartości sprzedaży za poprzedni rok, a w przypadku kolejnego zezwolenia w trakcie roku, to opłata jest naliczana proporcjonalnie do okresu ważności zezwolenia.
Jeżeli zezwolenie wygasa w trakcie roku w związku z upływem terminu na jaki zostało wydane, opłata za korzystanie z zezwolenia w tym roku będzie proporcjonalna do okresu sprzedaży.
Kiedy zapłacić?
Rozpoczynając sprzedaż napojów alkoholowych opłatę za zezwolenie przypadającą na dany rok należy wpłacić przed udzieleniem zezwolenia.
W przypadku sprzedawania już napojów alkoholowych wyliczoną opłatę należy wpłacać w każdym roku kalendarzowym objętym zezwoleniem w trzech równych ratach w terminach: do 31 stycznia, 31 maja i 30 września danego roku kalendarzowego lub jednorazowo, w terminie do 31 stycznia danego roku kalendarzowego.
Opłatę za wydanie zezwolenia należy wpłacić na konto Urzędu Gminy w Kawęczynie: 52 8557 0009 0400 0101 2004 0007
Kiedy zezwolenie wygaśnie?
Zezwolenie wygasa w przypadku:
! Jeżeli zezwolenie wygasło w związku z niezłożeniem oświadczenia o rocznej sprzedaży lub niezapłaceniem w terminie opłaty, można wystąpić z wnioskiem o ponowne wydanie zezwolenia nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od dnia wydania decyzji o wygaśnięciu zezwolenia.
! Jeśli zezwolenie wygaśnie, ponieważ upłynął termin na jaki zostało wydane, a chce się kontynuować sprzedaż alkoholu, należy złożyć nowy wniosek o kolejne zezwolenie.
! Sprzedaż napojów alkoholowych po cofnięciu lub wygaśnięciu zezwolenia jest takim samym przestępstwem jakby zezwolenie nie zostało nigdy wydane (grozi za to grzywna).
! Każdy kto sprzedaje napoje alkoholowe bez wymaganego zezwolenia lub wbrew jego warunkom popełnia przestępstwo, za co grozi kara grzywny.
Zezwolenie na jednorazową sprzedaż alkoholu lub na przyjęciach, np. festyny, pikniki
Należy złożyć wniosek do Urzędu Gminy o jednorazowe zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych. Jeżeli wniosek jest poprawny i zapłacono za zezwolenie, to urząd wyda zezwolenie. Zezwolenie jest ważne do 2 dni.
Opłata zależy od rodzaju alkoholu i wynosi:
! Opłatę należy wpłacić na rachunek gminy (52 8557 0009 0400 0101 2004 0007) , przed wydaniem zezwolenia.
! Wniosek o zezwolenie na jednorazową sprzedaż alkoholu nie wymaga opinii gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych o zgodności lokalizacji punktu sprzedaży z uchwałami rady gminy, potrzebnej do zezwolenia na sprzedaż alkoholu w sklepach.
Osoba do kontaktu: Aleksandra Rosiak, stanowisko ds. podatków i opłat, Tel.: 63 288 59 17