1) prowadzenie całokształtu spraw związanych z gospodarką lokalową w Gminie, w tym:
- nadzorowanie realizacji i aktualizowanie Gminnego programu gospodarowania zasobem mieszkaniowym,
- umowy najmu i naliczanie czynszów za lokale mieszkalne i użytkowe, w tym fakturowanie należnych czynszów i opłat, monitorowanie ich wpływów oraz egzekwowanie należności,
- przyznawania lokali mieszkalnych, w tym socjalnych i zastępczych oraz zapewnienia w razie potrzeby czasowego zakwaterowania osób zwolnionych z zakładów karnych,
- nadzór techniczny nad budynkami (eksploatacja, remonty, modernizacje, przeglądy, badania itp.),
- prowadzenie książek obiektów,
- nadzór nad utrzymaniem porządku wokół budynków,
- zaopatrzenie budynków w opał,
2) sprawowanie zarządu administracyjno-gospodarczego budynkiem Urzędu, planowanie jego remontów oraz nadzór nad ich wykonaniem, zapewnienie prawidłowej eksploatacji budynku (zabezpieczenie wody, ciepła, energii elektrycznej, przeglądy, itp.)
3) prowadzenie spraw związanych z remontami budynków i zaopatrzenia w opał stały zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych,
4) realizacja przepisów wynikających z ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych,
5) prowadzenie ubezpieczeniem mienia gminnego,
6) prowadzenie całokształtu spraw związanych z rozwojem kultury, w tym m.in.:
- prowadzenie ewidencji placówek upowszechniania kultury,
- opracowywanie programów rozwoju kultury,
- nadzorowanie działalności Gminnej Biblioteki Publicznej,
- nadzorowanie działalności świetlic wiejskich,
- współpraca z orkiestrą dętą i zespołami ludowymi,
- współdziałanie z organizacjami społecznymi, placówkami i instytucjami w zakresie kultury,
7) organizowanie i sprawowanie opieki nad grobami wojennymi i miejscami pamięci narodowej oraz współpraca z organami kombatanckimi,
8) organizowanie obchodów świąt 3-go maja i 11 listopada na terenie Gminy,
9) prowadzenie całokształtu spraw związanych z ochroną zabytków,
10) prowadzenie całokształtu spraw dotyczących kultury fizycznej, w tym sportu i rekreacji:
- podejmowanie inicjatyw mających na celu popularyzację sportu i rekreacji wśród mieszkańców Gminy przy wykorzystaniu bazy sportowej i rekreacyjnej znajdującej się na terenie Gminy,
- administrowanie gminnymi obiektami sportowo – rekreacyjnymi,
- opracowywanie programów rozwoju i upowszechniania sportu oraz zasad realizacji zadań ujętych w programie,
- prowadzenie spraw dotyczących przyznawania nagrody Wójta za osiągnięcia sportowe,
- pozyskiwanie środków na działalność w sferze sportu i rekreacji,
- współpraca z opiekunem obiektów sportowych, klubami sportowymi, placówkami
szkolnymi, stowarzyszeniami i innymi instytucjami w przedmiotowym zakresie,
11) prowadzenie całokształtu spraw związanych z turystyką w Gminie, w tym:
- współpraca z lokalnymi i regionalnymi organizacjami turystycznymi i innymi podmiotami w obszarze turystyki,
- tworzenie i administrowanie bazy danych o podmiotach prowadzących na terenie gminy działalności w zakresie usług turystycznych i agroturystycznych,
- zarządzanie ścieżkami rowerowymi i szlakami pieszymi na terenie gminy,
- opracowywanie gminnego informatora turystycznego,
12) organizowanie, we współpracy ze stanowiskiem ds. promocji, imprez i uroczystości gminnych o charakterze kulturalnym, rozrywkowym, sportowym i rekreacyjnym oraz prowadzenie spraw finansowych tych imprez i uroczystości,