1) realizacja przepisów dotyczących utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy, w tym:
- opracowywanie i aktualizacja regulaminu utrzymania czystości i porządku w Gminie,
- nadzór nad przestrzeganiem przez właścicieli nieruchomości obowiązków wynikających
z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku,
2) realizacja zadań wynikających z ustawy o ochronie środowiska, w tym:
- ochrona gruntów,
- ochrona przyrody – m.in. wydawanie zezwoleń na wycinkę drzew i krzewów,
- ochrona wód i powietrza atmosferycznego przed zanieczyszczeniami,
3) realizacja zdań wynikających z ustawy o odpadach, w tym:
- prowadzenie całokształtu spraw związanych z funkcjonowaniem gminnego systemu
gospodarowania odpadami komunalnymi,
- prowadzenie działań edukacyjno – informacyjnych w zakresie gospodarki odpadami,
4) prowadzenie całokształtu spraw związanych z przydomowymi oczyszczalniami ścieków, w tym ich ewidencji,
5) prowadzenie spraw w zakresie:
- opracowywania, wdrażania i monitorowania strategii, planów i innych gminnych dokumentów z zakresu ochrony środowiska, gospodarki odpadami oraz prawa górniczego i geologicznego,
- wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach,
- monitoringu poeksploatacyjnego składowisk odpadów komunalnych,
- opiniowania koncesji na wydobywanie kopalin,
- usuwania azbestu,
- odnawialnych źródeł energii,
6) prowadzenie spraw związanych z przystąpieniem do „Turkowskiego Klastra Energii”,
7) współdziałanie ze Związkiem Komunalnym Gmin „Czyste Miasto, Czysta Gmina” w zakresie spraw związanych z utylizacją i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych,