1) kompleksowe sporządzanie wymiaru podatków i opłat,
2) dokonywanie rozliczeń sołtysów z inkasa zobowiązań pieniężnych i innych należności,
3) prowadzenie ewidencji podatników i inkasentów,
4) gromadzenie i przechowywanie oraz badanie pod względem zgodności ze stanem
5) prawnym i rzeczywistym deklaracji podatkowych składanych organowi podatkowemu,
6) przygotowywanie aktów administracyjnych dotyczących podatków i opłat,
7) podejmowanie czynności zmierzających do egzekucji administracyjnej świadczeń
8) pieniężnych oraz postępowania zabezpieczającego,
9) prowadzenie ewidencji i aktualizacji tytułów wykonawczych,
10) przygotowywanie danych do projektów aktów dotyczących podatków i opłat,
11) przygotowywanie sprawozdań dotyczących podatków i opłat,
12) wydawanie zaświadczeń majątkowych i innych związanych z zakresem działania,
13) rozliczanie funduszu sołeckiego.