1) wykonywanie określonych przepisami prawa obowiązków w zakresie rachunkowości, ustawy o finansach publicznych, wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi, dokonywania wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych ze stanem finansowym oraz dokonywania wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych,
2) kierowanie pracą Referatu Budżetowo – Podatkowego,
3) współdziałanie z Radą Gminy, Wójtem, kierownikami jednostek organizacyjnych w opracowywaniu budżetu, przygotowywaniu projektu jego zmian,
4) nadzorowanie i kontrola realizacji budżetu Gminy,
5) kontrasygnowanie czynności prawnych mogących spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych i udzielanie upoważnień innym osobom do dokonywania kontrasygnaty,
6) sporządzanie sprawozdawczości budżetowej,
7) nadzór nad przeprowadzaniem i rozliczaniem inwentaryzacji,
8) przygotowywanie okresowych analiz, sprawozdań, ocen i bieżących informacji o sytuacji finansowej Gminy,
9) opracowywanie przepisów wewnętrznych dotyczących zakładowego planu kont, obrotu drukami ścisłego zarachowania, obiegu dokumentów księgowych, zasad prowadzenia i rozliczania inwentaryzacji,
10) organizowanie i kontrolowanie prawidłowego obiegu dokumentacji niezbędnej w rachunkowości,
11) nadzorowanie egzekucji oraz windykacji należności podatkowych i opłat,